My Teaching and Learning Philosophy

My photo
Teaching means learning. When we teach, we are questing for knowledge. Hence, learning. Thus, teaching is a manifestation of lifelong learning. Being a teacher, is a lifelong learner, a learning designer. All this is due to my philosophy of "Life is a redox"; when one gives, another has to take, otherwise, life won't exist. Teaching is a devotion, not just a profession.

Tuesday 22 September 2015

Cangkir yang kosong, menarik ilmu dengan lebih mudah

Cangkir yang kosong, menarik ilmu dengan lebih  mudah (DrNK)

Terdapat satu petua yang boleh kita aplikasikan semasa  kita sedang mencari ilmu baharu: mengosongkan cangkir sebelum melangkah masuk ke 'dewan ilmu'.

Apakah maksudnya?

Begini. Seringkali apabila saya menghadiri sesuatu majlis ilmu, untuk mendengar kuliah atau sebagainya, seboleh-bolehnya saya akan mengosongkan cawan yang saya bawa.

Ia agak sukar sebenarnya. Kecenderungannya adalah untuk membawa bersama-sama saya 'secangkir "kopi" yang telah penuh'.

Apa berlaku jika kita membawa cawan yang 'readily' penuh ke dalam majlis ilmu?

Akan berlaku 'state of denial'. Otak kita cuba 'reject' apa yang kita baru nak belajar.

Ini kerana kita tidak letak atau tidak 'set' objektif pada minda untuk menadah ilmu baharu.

Jadi, minda tidak dapat beri isyarat kepada pancaindera untuk "ALERT' apabila isyarat 'ilmu baharu' sedang blink-blink. Telinga jadi kurang peka, mata jadi kurang perasan, hidung jadi kurang bau, tangan jadi kurang nak mencatat, dan seumpamanya.

Sudahnya, saya keluar dari 'dewan ilmu' tanpa dapat intipati baharu. Masih tidak boleh apply teknik-teknik yang disampaikan.

Jadi, saya cuba ubah. Bila ingin mencari sesuatu yang baharu dalam apa yang saya lihat, dengar atau baca, saya letak radar otak saya dalam ZON MERAH. Dan saya pastikan, antena 'kritikal' dipasang bagi memudahkan isyarat tersebut dikesan.

Cubalah. Namun, jika anda mengantuk, sediakan secangkir kopi panas untuk diminum, bukan untuk menjadi perisai menghalang tembusan ilmu baharu! OK Mujahid ilmu. Selamat maju jaya!




No comments:

Post a Comment