My Teaching and Learning Philosophy

My photo
Teaching means learning. When we teach, we are questing for knowledge. Hence, learning. Thus, teaching is a manifestation of lifelong learning. Being a teacher, is a lifelong learner, a learning designer. All this is due to my philosophy of "Life is a redox"; when one gives, another has to take, otherwise, life won't exist. Teaching is a devotion, not just a profession.

Monday, 20 August 2018

Why we sigh when it comes to doing research? (Translated)


Generally speaking, most of us (including me, myself, once upon  a time was worse, now it's a bit better) would sigh when asked to do a research. Why?

Too difficult to do? Something is not in our routine? It's too academic? Or is it just for the 'intellectual' out there?

Adakah kerana ianya sukar? Sesuatu yang bukan rutin harian? Sesuatu yang terlampau ilmiah. Atau kerana ianya di'brand'kan pada intelektual sahaja?

Sedangkan sehari-harian kita sebenarnya terdedah dengan fenomena yang boleh mencetuskan pertanyaan. Dari pertanyaan, timbul rasa ingin mencari jawapan..Nah, itu lah basic kepada suatu penyelidikan...persoalan yang ingin dicari jawapannya. Jika anda sudah ada perasaan itu, maka anda telah menempah tiket penerbangan untuk menjadi seorang penyelidik (mungkin perkataan ini menggerunkan). Baiklah, sebenarnya bahkan bukan itu sahaja, anda sebenarnya menempah untuk menjadi ilmuwan, kayawan, jutawan, budiwan (?), budiman. Bukanlah semua 'wan-wan' ini sesuatu gelaran yang positif? Tak perlu lihat dari sudut material sahaja. Pengertian jutawan dan kayawan melalui hobi menyelidik ini adalah sesuatu yang implisit, bukannya bermaksud wang ringgit. Anda akan lebih berpengetahuan, lebih berdaya tahan, lebih berdaya saing, minda lebih tajam, dan bla, bla... Anda perlu laluinya sendiri baru anda dapat rasakan ni'mat 'wan-wan' ini. Tunggu apa lagi..teruskan pengembaraan anda.

Sekarang, di awanan pengembaraan mencari jawapan, lengkapkanlah diri anda dengan ilmu-ilmu menjalankan kajian. Kenapa peru ilmu ini? supaya jawapan yang anda temui nanti tinggi kebolehercayaannya dan kesahannya dan bukan hanya semata-mata tekaan atau dakwaan kosong. Kelak orang yang sedang mencari jawapan kepada persoalan yang sama akan senang mengiyakan penemuan anda itu. Ilmu-ilmu inilah yang dikatakan ilmu ke arah proses yang sistematik dan saintifik dalam mencari jawapan.

Berbeza dengan penemuan kepada persoalan tanpa melaui kaedah yang sistematik dan saintifik, penyelidikan yang tidak melalui kaedah yang saintifik dan sistematik atau diterjemahkan ke dalam bahasa omputihnya, 'rigorous',  akan hanya mengundang rasa tidak percaya orang yang membacanya. Maka berhati-hatilah apabila anda sedang mengembara mencari jawapan, kerana jawapan yang diterima secara ilmiah adalah yang melaui proses yang saintifik, sistematik dan rigor.

About writing

Write 50 words. That's a paragraph.


Write 400 words. That's a page.


Write 300 pages. That's a manuscript.


Write everyday. That's a habit.


Edit and rewrite. That's how you get better.


Spread your writing for people to comment. That's is called feedbacks.


Don't worry about rejection and publications. That's a writer.


When you are not writing. Read.


Read from the writers better than you. Read and perceive.

Author anonymous

English in social science versus...


Siri scholarly teacher

Bila baca pengalaman masing-masing, it reminisces mine.

With regards to English usage, i'm not a TESLian and being dumped in Bristol's post grad school of which surrounded by mostly TESLian colleagues really proved a challenge to me (despite my IELTS 7.0 😇). 

My SV once said, my English is too structured, which is not suitable for social science language. 

This led her to send me to english class (what??!!! wait, my ielts is 7 kot) hence made me feel so bad to have to learn English again!!!

And she continued saying that I love to write ' the data proves that' which for her in social science seems inappropriate. She said,  in social science, the language must be well guarded like, 'the data suggests that', 'it may well be obvious that...' NOT 'it is obvious....' bla bla bla. 


Saya termenung, rupanya ada style tertentu untuk English social science ni...macamana nak blajar lenggok English for social science? 

The grammar is one thing, article 'a' 'the' bila nak buh and x perlu buh... Fuhhhh. Baca mat salleh tulih sedap je.

Lama saya terperuk di library menatap thesis dan articles written for pure and social science discipline, comparing and contrasting and trying to rewrite. 


Gradually and finally saya dapat lah nmpak bezanya. Rupanya lenggok bahasa social science lebih mencabar especially if you're doing quali or mixed. It was truly a learning process for me. 

From the experience, I learnt how to write critically and analytically (still learning actually) and the process goes on till now.  

The more u think u know, the more u don't know how much more is unknown, and that keeps u motivated to go along.

The excitement of knowing what you don't know and about to discover, keeps yourself moving on... 

DrNK
#fikirxhabis
#ABL_Akubukanliabiliti
#Mujahidilmu

Siri Guru Belajar : Musim praktikum tiba lagi-Bila murid cemerlang mau jadi guru

Pagi ini, saya teringatkan apa yang diberitahu oleh pelajar saya ttg praktikum yang sedang mereka jalani sekarang. otak saya juga berfikir-fikir ttg rungutan2 dan komen dari beberapa rakan saya berkenaan pelajar yang tidak menunjukkan prestasi yang baik semasa praktikum.


Apa yang membuatkan saya teringatkan komen2 mereka ialah kerana timbul bbp persoalan dalam diri saya. 


Pertama: meraka merupakan pelajar cemerlang yang terpilih mengikuti pengajian di luar negara setelah tamat SPM lima tahun yang lalu. Usai gradusai mereka di uni terkemuka luarnegara, ke IPG lah mereka dihantar di tanah air untuk di’latih’ menjadi guru berjiwa pendidik.. 


Apabila mengingatkan aspirasi kementerian ini bertambah ligat fikiran saya berputar di atas paksi kerisauan dan keprihatinan. 

Beberapa persoalan bermain di difikran saya: adakah mereka menjadi guru kerana ia pilihan ibubapa mereka? 

Adakah mereka sudah lupa janji semasa mereka menandatangani perjanjian pengajian dengan penaja mejeka iaitu pihak kementerian? 


Bukankah, mereka telah berJanji utk menggunakan ilmu dan kepintaran mereka utk kembali berkhidmat mendidik anak2 bangsa?


Terpanggil saya berfikir apakah yang boleh saya lalukan sebagai mentor? Jikalah mereka anak-anak saya, agaknya nasihat bagaimanakah yg harus saya berikan?

Fikir saya belum habis...

Saya mula mewujudkan group telegram "jom sembang praktikum" tahun ini (2018) bertujuan menyediakan satu wahana santai untuk kami berbincang masalah praktikum tanpa ada rasa sekatan ...pastoral care...begitulah lebih kurang peranan yang saya cuba mainkan.

kebetulan saya memang gemar merakam video pelatih saya mengajar, bertujuan untuk jadikan sebagai proses pembelajaran. maka pada kali ini, saya edit video yang dirakam melalui telefon bimbit saya menggunakan viva video dan saya muatnaik dalam you tube. kemdian saya tulis sedikit di dalm blog beberapa komentar dan pandangan saya.  saya juga kongsi video tersebut di dalam telegram dan blog.

saya harap pelatih saya memahami hasrat saya untuk membantu mereka. corak pendidikan masa depan negara ini bergantung kepada mereka. 

untuk merealisasikan impian ummah, saya selaku mentor atau pensyarah penyelia bertanggungjawab memastikan pelatih saya memahami amanah yang kami pikul.
'berat sama dipikul, ringan sama dijinjing'

Semoga sama2 berperanan untuk saling memanfaatkan.




Kursus Persediaan HLP (source: berita kampus IPSAH)


Kursus Persediaan HLP

Written by Pengurus_Laman on .
http://www.ipsah.edu.my/laman/index.php/en/37-berita-terkini/601-kursus-persediaan-hlp




Anjuran Bahagian Tajaan, KPM
 Fasilitator yang terlibat
PM Dr Mohd Hashim bin Othman - USM
Dr Abdul Razak bin Othman
Dr  Mohamad Fadzil bin Che Amat
Dr Norliza binti Khusairi
Bahagian EPRD
Bah Psikologi & kaunseling

Urusetia
En Asmadarus bin Mohamed
Nurul Syamiza binti Sharil

Peserta IPG KSAH
1. En Emram bin Yunus
2. En Muhamad Azian bin Saad
3. Tn Hj Rosli bin Hamid
4. Ustaz Amir bin Mohd  Nasron
5. Ustazah Muazah Abu Samah @ Hashim
6. En Nor Aimi bin Hj Harun
7. Pn Nithiavani a/p Subramaniam

Mengulang dengar tidak salah, mengulang baca bertambah faedah (Part 2)

Mengulang dengar tidak salah, mengulang baca bertambah faedah.

Masa adalah musuh utama bagi mereka yang sedang menyiapkan proposal atau tesis. Namun, masa tidak boleh disamakan dengan ilmu. Apabila kita merugikan masa, kita rugi sekali. Tetapi jika kita merugikan ilmu, kita rugi berkali-kali.

Mukaddimah ini ada kaitan dengan coretan saya kali ini.

Baru-baru ini saya memerhatikan satu senario yang membuatkan saya terpanggil untuk berkongsi sedikit panduan.

Seorang rakan yang sedang buat PhD diajak oleh rakannya yang juga sedang belajar untuk sama-sama menghadiri kuliah oleh seorang Professor dari sebuah uni terkenal. Kuliah tersebut bukan kuliah rutin. Ianya atas jemputan khas. Bukan calang-calang orang yang dijemput untuk berkongsi ilmunya dengan pelajar yg sedang berjuang mendapatkan PhD ini. Telah banyak kali penganjur cuba mendapatkan Professor ini dan baharu kali ini Professor dapat memenuhi jemputan. Sudah tentu banyak tips akan dikongsi. 

Namun apa yang menghairankan, walaupun berada di penghujung tempoh pengajian dan proposal masih belum lepas, namun bila diajak, dia membalas,  'Alah dah dengar dah dulu, malaslah nak pergi'. 

Lalu persoalan saya, adakah ilmu untuk didengari sekali sahaja? 

Sebenarnya, dari pengalaman saya sendiri membuat perkongsian ilmu melalui ceramah, walaupun tajuk ceramah saya sama, hakikatnya, pengisian tetap ada yang berbeza. 

Masakan tidak. Pengalaman belajar selama empat tahun, ditambah dengan pengalaman berhijrah dan berkelana di negara orang dengan keluarga yang besar dalam mengejar ilmu, menjadikan pendekatan ceramah unik bagi setiap audiens.  

Dan dari pemerhatian saya, sebahagian besar pengisian ditentukan oleh reaksi atau respon hadirin.  Cara hadirin menunjukkan minat dan mengemukakan soalan akan mewujudkan satu atmosfera perkongsian yang unik.

Saya pernah beberapa kali ditanya dengan soalan yang sama oleh hadirin perempuan yang mempunyai  anak: 'Bagaimana Dr menguruskan anak yang ramai semasa mengaji?'

Jawapan saya pelbagai. Ini kerana pengalaman saya mengendalikan situasi tersebut rencam.

Jadi dalam sesi ceramah tersebut saya sempat menyentuh tentang beberapa tip manakala di sesi ceramah yang lain, tip lain pula yang terlintas di fikiran saya untuk dikongsi, apabila terpandangkan wajah hadirin tadi.

Oleh itu, hadir ke ceramah yang tajuknya sama, tidak menjamin isu dan isinya sama. Audien berbeza membawa isu yang berbeza. 

Jadi, jika anda adalah pelajar yang masih 'struggle' menyiapkan proposal atau tesis, ulanglah mendengar tip-tip melalui sesi perkongsian pakar.

Tidak salah menjadi begitu pemurah menghulurkan telinga dan mendermakan masa untuk mendengar panduan dari pakar-pakar yang sudah tentu pernah melalui apa yang anda sedang lalui sekarang.

Mungkin koleksi manfaat yang ditimba  dari mengulang dengar, dapat membantu mempercepatkan proses pengajian kita yang asyik tertangguh. Mengulang dengar, mencatat dan mengulang baca adalah titik bengek dalam menghasilkan penulisan ilmiah yang berkualiti. 

*******
Kadang-kadang soalan yang ditanya audiens juga mewujudkan iklim perkongsian yang unik dari satu ceramah ke ceramah yang lain. dari situlah, tips-tips secara spontan yang berasaskan pengalaman akan timbul. 

Sebagai contoh, saya ditanya oleh seorang hadirin perempuan, bagaimana Dr uruskan anak yang ramai semasa mengaji?

Intipati jawapan saya pada hadirin ini pada asasnya sama tetapi gaya penyampaian  saya tetap berbeza berbanding semasa saya ditanya sebelum ini.Kerana saya akan bertanya hadirin tersebut erapa orang anak yang beliau miliki dan berapa umur mereka. Saya ada anak dari pelbagai aktegori umur semasa mengai dulu dan dalam masa yang terhad saya hanya mampu ceritakan apa yang paling relevan dengan beliau. 

Di waktu lain pula, apabila soalan yang sama ditanya oleh hadirin lelaki, pendekatan saya berbeza pula. Ada tip-tip unik yang saya ceritakan berdasarkan pengalaman saya dan rakan-rakan lelaki yang sama-sama belajar. 


Writing a thesis out of fear or voice? by Casandra Steer

Credit to the author: Casandra Steer

In the last couple of months of completing my law thesis I found myself struggling to put things into the simplest terms. All the ideas I had been researching and writing about were coming together like the pieces of a puzzle, but I kept wanting to re-explain everything in great detail in every chapter, and sometimes even within a chapter. The word count was growing every day, but my arguments and conclusions weren’t necessarily getting any clearer.

I asked a colleague to look at one chapter in particular for me, and the feedback she gave me was gold: write in your own voice.

I was writing from fear
There is a tension inherent in writing a PhD. On the one hand, it is an examination of your ability to undertake research independently, and write as an academic. On the other, you have to show you have read all the literature in your field, and can cite the most authoritative scholars. The temptation was to spend a lot of words proving that I knew my stuff, that I could rehearse the arguments of those authoritative scholars. But in fact I was writing from fear: a fear of needing to back up every claim and argument with the voice of a well-known scholar – or preferably several. If someone had said it before, then it was safe to say it myself.

Advertisement

But what I was creating was more like an extensive, impressive research report, rather than a thesis of my own.

The word “thesis” comes from the Greek tithenai, which literally means “to place” or “to position”: my thesis is my position, my point of view, my stance on a certain issue. If I am not able to convey what that is in my writing, then I am no longer writing my own thesis, I am writing the theses of the giants who have gone before me without adding anything to them.

Confidence is essential
Particularly in fields such as law, the humanities and some of the social sciences, where research is not necessarily a matter of gathering data or conducting experiments, but rather of gathering positions, and conducting thought experiments, it can be harder to make a distinction between our use of existing knowledge and our own original contribution that builds on that knowledge.

Without sufficient research or evidence, the claims and arguments we make may come across as naïve or ill-founded. Yet without the confidence to step out beyond the safety of endless footnotes and the words and voices of big-name scholars, we risk not reaching the level of academic independence that doing a PhD requires of us.

The great challenge in the final phase of a project that has consumed my thinking for the past few years is: how do I find my own voice in all of it? How do I find the academic self-confidence to really give a voice to my own thesis, my own position and stance? And indeed, how did the giants of my field become the authoritative voices that we all cite? By developing their own voice.

To defend our claims, we have to find our own voice
Somehow translating this to my own academic writing proved to be just as much of a challenge. The moment at which we are asked to defend our thesis in front of a committee of professors, to defend our arguments and claims, is the moment at which we literally must find our voice and express it confidently. The award of the doctorate degree, and the title Dr, is a symbolic recognition of our full membership in the academic community. In order to rise to that challenge, it is necessary to find your voice in your writing, to formulate your own position, your own thesis, which you are capable of – and confident in – defending.

My colleague had given me the key to a door that opened before me in the last throes of writing and editing. These final weeks have become really enjoyable, even with the pressure of the final deadline getting closer and closer, because I have given myself full permission to articulate my own thesis, my own position, my own voice. And the final result is a manuscript that is truly mine, and a piece I feel worthy of submitting as I ask for admission into the academic community as a fully-fledged, independent member. A member who has a voice of her own.

Cassandra Steer is a lecturer and PhD candidate at the faculty of law, Universiteit van Amsterdam.


Join the higher education network for more comment, analysis and job opportunities, direct to your inbox. Follow us on Twitter @gdnhighered.