My Teaching and Learning Philosophy

My photo
Teaching means learning. When we teach, we are questing for knowledge. Hence, learning. Thus, teaching is a manifestation of lifelong learning. Being a teacher, is a lifelong learner, a learning designer. All this is due to my philosophy of "Life is a redox"; when one gives, another has to take, otherwise, life won't exist. Teaching is a devotion, not just a profession.

Thursday 10 October 2019

3-D Lexic (Dyslexic Aid): bukan sekadar alat belajar (Kisah Guru yang Gigih)


Best paper presentation! 3D Lexic.
Tahniah Cikgu Bibi Maslina. Kegigihanmu terbayar! Alhamdulillah.

Bukan sekadar alat belajar. Tersirat di sebaliknya, sebuah kisahnya...

****************************************************

Ini asalnya ialah paper Master student yg saya supervise, Cikgu Bibi.
Dia seorang guru, sangat kental, optimis dan mudah terima teguran.

Dia tido bangun rumah saya buat tesis hingga siap. Ini cerita lama. 2017-2018.

Dia berkampung tiap kali cuti dan hjg minggu di rumah saya semata2 nak belajar dan menimba ilmu dan pengalaman.


Senang berkongsi ilmu dgn orang sebegini. Tidak sombong dan merendah diri.
Sentiasa menghormati saya sebagai guru. Malah sebenarnya kami dah seperti adik bradik.

Masalah dia masalah saya juga.
Setelah lama diuji Allah, akhirnya beliau berjaya melepasi satu demi satu halangan.

Mastersnya 5 tahun, bermula 2013.
Waktu tu saya memberi ceramah dan bengkel utk penerima biasiswa KPM/HLP.

Lama dia mencari saya utk berguru.

Akhirnya, 2017, bertemu kembali setelah terputus hubungan.

Sejak itulah dia berkampung di rumah saya. Pengalaman yg menyeronokkan menyiapkan tesisnya, hinggalah kami berganding bahu utk jadikan bahan itu sbg inovasi.

Memasuki banyak pertandingan termasuk iDBOS17, iDBOS18 dan PRISM19.

Alhamdulillah sentiasa dapat Gold.

Tapi Ckg Bibi tak pernah berhenti. Ckg Bibi proaktif cari peluang perbaiki produknya.

Kami mempunyai chemistry.

Perjalanan masih jauh. Semoga masa depan Ckg Bibi semakin cerah.

Sbg kakak, sahabat, penyelia, ahli akademik, saya akan terus mendoakannya.

Saya harap kisah ini inspirasi buat anak2 semua.

No comments:

Post a Comment