My Teaching and Learning Philosophy

My photo
Teaching means learning. When we teach, we are questing for knowledge. Hence, learning. Thus, teaching is a manifestation of lifelong learning. Being a teacher, is a lifelong learner, a learning designer. All this is due to my philosophy of "Life is a redox"; when one gives, another has to take, otherwise, life won't exist. Teaching is a devotion, not just a profession.

Thursday 29 November 2018

Pt 5: 14 obsolete things in 21st century school (tulisan asal Ingvi Hrannar Ómarsson)

Siri Guru Belajar bersama DrNK: Sehari selembar info

Pt 5: 14 obsolete things in 21st century school (tulisan asal Ingvi Hrannar Ómarsson)

Diolah semula: DrNK
*************************
5. Tech director with an administrator access

Having one person responsible for the computer system, working from a windowless office in the school basement, surrounded by old computers, updates the programs and tells the staff what tech tools they can and cannot use… is obsolete.

Today we need technology co-ordinators that know what teachers and students need to be successful and solves problems instead of creating barriers. Someone who helps people to help themselves by giving them responsibility and finds better and cheaper ways to do things.
*****************************
DrNK writes:

So, how is our school operating, nowadayss?

Pegawai TMk tunggu laporan kerosakan baru datang jenguk, atau secara proaktif datang buat maintenance?

Mungkin, untuk membolehkan langkah proaktif dilaksanakan, memerlukan penetapan KPI tertentu oleh pihak pengurusan. Banyak organisasi menggunakan kaedah ini.

Contohnya: Dalam sebulan mesti rangsang sekurang-kurangnya 10 (contoh, ini bergantung kepada saiz organsisasi) laporan pemantauan oleh pegawai penyelenggara atau 10 laporan kerosakan (contoh, ini bergantung kepada saiz organsisasi) dibuat oleh pelanggan yang sampai ke unit penyelenggaran, TMK. KPI seterusnya, dalam masa dua-tiga hari bekerja (contoh) aduan dilayani dan pelanggan maklumbalas status aduan.

Untuk pastikan berlaku pergerakan kerja, jika tiada laporan diterima, pihak penyelenggara yang akan buat road-show ke tempat pelanggan.

Dan pegawai penyelenggara kena rajin turun ke kelas/kelas, makmal-makmal semasa PdP berlangsung untuk lihat dan rasai sendiri bagaimana kecekepan infratruktur internet/wifi/peranti.

Pada hemat saya, dah banyak sekolah/organisasi yang tepakan SOP sebegini.

Namun, jika masih ada pegawai penyelenggara ICT yang hanya duduk dalam pejabatnya dan menunggu sahaja laporan dari pelanggan, dan beritahu ini boleh, itu tidak boleh, amat malanglah organisasi tersebut.

Humble lines: DrNK

-->

No comments:

Post a Comment