My Teaching and Learning Philosophy

My photo
Teaching means learning. When we teach, we are questing for knowledge. Hence, learning. Thus, teaching is a manifestation of lifelong learning. Being a teacher, is a lifelong learner, a learning designer. All this is due to my philosophy of "Life is a redox"; when one gives, another has to take, otherwise, life won't exist. Teaching is a devotion, not just a profession.

Sunday 2 December 2018

Pt 06: 14 obsolete things in 21st century school (tulisan asal Ingvi Hrannar Ómarsson, diolah semula: DrNK

Siri Guru Belajar bersama DrNK: Sehari selembar info

Pt 06: 14 obsolete things in 21st century school (tulisan asal Ingvi Hrannar Ómarsson)


Diolah semula: DrNK
****************************
6. Teachers that don’t share what they do

Teachers who work silently, don’t tweet, blog and discuss ideas with people around the world are obsolete. Teachers are no longer working locally but globally and it’s our job to share what we do and see what others are doing. If a teacher is no longer learning then he shouldn’t be teaching other people.
We should all be tweeting, blogging and sharing what works and doesn’t work, get and give advice to and from co-workers around the world. We should constantly be improving our craft because professional development isn’t a 3 hour workshop once a month but a lifelong process.
“We do not learn from experience…we learn from reflecting on experience.” -John Dewey

**********************************

DrNK writes:

 Cikgu tu kedekut Dia tu kemut ilmu sering kita dengar apabila menggambarkan orang yang tidak suka berkongsi ilmu.

Benar, berada di zaman yang penuh dengan tool/alatan bersosial ni menjadikan ilmu senang dipelajari, dikongsi dan disebarkan. Dalam istilah lebih  akademik, berkolaborasi dalam hal ehwal keilmuan.

Guru suka sebut 4C- komunikasi kolaborasi
Tapi tahukah makna kolaborasi tu?
Jika dalam satu panitia pun, masing-masing buat hal sendiri, ABM aku, aku punya, ABM hang, hang punyaAwat jadi lagu tu? Tak boleh share, takut nanti hilang ilmu?

Jika guru sendiri kedekut berkongsi ilmu dengan rakan-rakan sejawatan, apa makna kolaborasi pada dia agaknya? Sibuk minta murid kolaborasi bila buat aktiviti dalam kelas, tapi guru sendiri pun tidak amalkan kolaborasi dengan rakan-rakan satu sekolah, satu PPD, satu JPN, satu panitia, satu bidang. 

Apatah lagi nak berkolaborasi dengan rakan-rakan di luar negaratidaklah jawabnya.

Maksud hadis Sebarkanlah ilmu walau satu ayat…” mencerminkan betapa Islam terbina atas dasar nasihat menasihati, berkongsi ilmu dan seumpamanya.

Di sini saya nak sarankan, berkaitan dengan Flipped Learning Approach ni, untuk menjadi Flippers, kawan-kawan kena tau apa yang omputih dah buat dalam hal ini. Jadi kena banyak baca, join keahlian mereka, dan berkongsi pandangan dengan mereka.

Saya join bengkel Flipped Learning Global Initiative oleh Bergmann kerana saya nak tahu apa yang mereka dah buat, dah sampai mana FCr/FL, betulkan apa yang saya buat selama ini, atau dah ketinggalan?

Sudah tentu ini memerlukan pelaburan: wang ringgit, masa, tenaga, idea.
Yang palingpenting, pelaburan sikap: SIKAP mesti berubah kepada positif

Tak de masa, tak de kena mengena, tak sesuai, tak larat, dah nak pencen dan pelbagai lagi,alasan-alasan itu sudah obsolete-lapuk!!!.

Jika kita benar-benar faham apa fungsi menjadi umat islam, kita mesti mahu jadi orang pertama yang berkongsi ilmu yang benar dengan orang lain.

Dan satu lagi, penyampai ilmu itu terlebih dahulu akan disoal di akhirat, oleh itu, seiring dengan menyampai, amalkanlah.

"Orang mukmin yang memudahkan urusan mukmin yang lain, Allah akan mudahkan urusannya di akhirat."


-->
Humble lines: DrNK

1 comment:

  1. Ya benar. Kongsikanlah walau satu ayat. The more you share the more you will gain

    ReplyDelete