My Teaching and Learning Philosophy

- Dr Norliza Kushairi
- Teaching means learning. When we teach, we are questing for knowledge. Hence, learning. Thus, teaching is a manifestation of lifelong learning. Being a teacher, is a lifelong learner, a learning designer. All this is due to my philosophy of "Life is a redox"; when one gives, another has to take, otherwise, life won't exist. Teaching is a devotion, not just a profession.
Monday, 9 March 2020
Sunday, 8 March 2020
Seeing values in you
How do you measure your own teaching?
Sharing my student say, posted on her FB.
๐๐๐น๐น๐น๐นAssalamualaikum w.b.t
Izinkan saya untuk brkongsi serba sedikit pengalaman sepanjang pembelajaran saya brsama dr Eja.
Ketika saya dan sahabat saya mahu menjejakkan kaki ke Perpustakaan Sultanah Bahiyyah UUM, kami trserempak dengan dr Eja. Pensyarah kami semasa di semester ke 3.
Dengan teruja nya kami memanggil beliau. Dari jauh sudah kelihatan beliau tersenyum. Dia masih mengenali kami, anak anaknya semasa di semester ke 3.
dengan hormat nya.. Saya mencium tangan beliau, memeluknya erat.. tanda menghormati org yg telah banyak berkongsi ilmu nya kepada kami, tanda kami masih rindukan beliau untuk mengajar kami lagi..
Perasaan saya ketika itu..sebak, saya tidak tahu mengapa.. Mungkin sifat keibuan beliau.. Cara layanan beliau sepanjang belajar bersama beliau.. Nilai yg disampaikan oleh beliau yg saya rasa sgt boleh dijadikan ikutan untuk kami bakal guru..
maka kami berbual seketika.. Dan bermulalah adegan-adegan ulang tayang kisah pada semester lepas.. ๐
Jujur saya katakan saya suka dgn dr Eja.. Mksud saya ketika sesi bersama beliau di dalam kelas.. Saya suka ketika dr Eja mengajar kami. Saya bukanlah pelajar yg aktif dlm kelas.. Saya bukan lah pelajar yang rajin mengangkat tangan untuk menjawab soalan.. Saya lebih suka mendengar dan memerhati.. Dan saya akan berfikir dan kaitkan setiap yang disampaikan itu dengan kehidupan saya..apa yang saya perhatikan, dr Eja banyak memberi "value" setiap kali sesi pembelajaran beliau..
Value yg prtama
ketika saya dan beberapa ahli kumpulan saya mahu bersiap sedia untuk mencari maklumat tntang topik yang akan kami bentang, beliau sudi melayan kami..Melayan seperti kami ini sahabatnya.. Menerangkan begitu banyak sekali maklumat sampaikan saya rasa mcm nk bawak balik dr Eja sbb bnyak lagi soalan-soalan yang nak ditanya๐๐๐
Umumnya semua daripada kita tahu, tugas seorang pensyarah itu sangatlah sibuk, dengan mesyuarat itu ini.. Menanda kertas, layan students lain lagi.. Bukan kita seorang saja students mereka.Tapi layanan dr Eja itu,membuat kami ini rasa seperti sangat dihargai .Terima kasih dr Eja!
Value yang kedua
Setiap kali sesi pembelajaran, akan beliau selitkan nasihat.. Akan beliau selitkan tentang agama.. Saya suka.. Sebab ia sangat kena dgn jiwa saya.. Ada satu lagi pesanan dr Eja yang saya ingat. Iaitu setiap pagi kena rajin baca Al-Quran atau mendengar Al-quran sebab ayat Al-quran itu mempunyai satu gelombang positif yang mampu bagi tenaga kepada kita. Jadi jom lah kita sama-sama amalkan.
Value yang ketiga
Dalam sesi pdp pula, dr Eja banyak mengajar perkara baharu.. Jujur saya katakan,sebelum ini saya tidak tahu untuk mencari maklumat yg benar,atau dlm erti kata lain sumber ilmu yang sahih. Maklumat yang ada di internet itu terlalu banyak, dan kita tidak tahu kesahihan maklumat tersebut.. Dr eja banyak berkongsi tentang itu dan saya rasa saya boleh apply sampai bila bila.. Contohnya dr Eja bgtahu kepada saya serba sedikit..jika mahu mencari maklumat kita boleh search di google scholar, mandeley,science direct, academia, end note dan bnyak lg...kesemua jurnal dan article dalam sumber-sumber ini adalah sahih.. Hal ini kerana, kesemua jurnal trsebut telah dinilai berkali kali oleh individu-individu yg pakar dalam bidang tersebut, atau dalam erti kata lain peer review. Saya tahu perkara ini melalu dr Eja..
Mungkin org lain boleh menganggap ini merupakan prkara biasa, semua org dah tahu nk search pakai apa..
Tapi saya berkata ini dalam konteks diri saya.. Saya memang tidak tahu,dan saya sedang mengorek banyak lagi ilmu-ilmu baru.
Daripada prkongsian dr Eja Saya mula nmpak serba sedikit bunga bunga jika saya mahu menyambung pengajian ke peringkat master. Saya juga mula berminat dengan perkara-perkara yang melibatkan pembelajaran abad ke 21. Saya juga mula tahu dan ambil kisah tentang istilah baru contohnya seperti Latihan dalam perkhidmatan (LADAP), Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) ,Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dan Long Life Learning (pendidikan sepanjang hayat).
Selain itu, dr Eja juga adalah antara pensyarah education saya yang ' advance'. ketika sesi pembelajaran, beliau sangat menfokuskan tentang pembelajaran abad ke 21. Contohnya aplikasi zoom us. Aplikasi zoom us ialah aplikasi di mana para pelajar dan pensyarah boleh bertemu muka melalui maya..satu prkara yang baru bg saya. Ini baru benar-benar kelas online!
Akhir sekali ialah, selepas habis pembentangan topik, maka setiap kumpulan yang membentang digalakkan untuk menjalankan permainan di dalam kelas. Kebiasaan permainan yg sering kita dgr ialah KAHOOT dan QUIZZLET. Tetapi ketika tiba giliran kumpulan saya untuk melakukan pembentangan, dr sarankan untuk kami menjalankan aktiviti Tarsia.
Maka bermulalah sesi saya dan ahli kumpulan meneroka apa itu Tarsia. Alhamdulillah, pada hari pembentangan, kami brjaya mengendalikan topik pmbntangan dan juga aktiviti Tarsia bersama rakan-rakan sekelas yang lain. Jd prmainan ini sangat membantu menjdikan sesi pdp kami menjadi lebih menarik dan tidak membosankan.
Oklah. Cukuplah setakat ini sahaja prkongsian saya. Satu lagi kata-kata Dr Eja yang saya akan ingat. “kata-kata yang disampaikan daripada hati akan sampai kepada hati juga.” Saya berharap semoga sedikit perkongsian dan luahan saya ini dpt memberi manfaat kepada org lain.
“Sebaik-baik manusia ialah yang dapat memberi manfaat kepada orang lain” Sekian. Terima kasih.
Amy Najwa Binti Mohd Ramlee
6/3/2020
Pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Teknologi Maklumat
๐๐๐น๐น๐น๐น
Alhamdulillah.
Dalam lambakan pelbagai gejala sosial melanda institusi pendidikan, masih ada anak-anak pelajar di abad 21 yang mencabar ini yg masih dapat menilai pengorbanan seorang guru.
Coretan beliau adalah hadiah utk ramai lagi guru2 di luar sana yg jauh lebih baik, lebih hebat, lebih berinspirasi dari diri saya yang kerdil, penuh dengan kekurangan ini.
I tribute her reflection for all teachers out there.
Teachers, you are awesome in your own way.
Amy, semoga berjaya menjadi guru berjiwa pendidik. Kata-kata yang baik seumpama doa yang akan kembali kepada pengucapnya.
Monday, 2 March 2020
Reflective Practitioner: Testimonial
Reflection is a never-ending episode
Upon completion of an EdD course for open market students, they were asked to rate my teachings.
So these are what they jotted down:
- Perbincangan yang santai tapi mengupas isu2 yg menarik.
- Tidak bosan dan tidak mengantuk.
Thursday, 10 October 2019
"Membongkok di lantai": Antara tersurat dan tersirat
Kata orang, belajar di universiti perlu ada 'class'.
Dewan seminar air-cond, kerusi moden, pelajarnya duduk mendengar kuliah dalam susunan barisan yang teratur. Patuh menyalin nota sambil mendengar.
Semasa saya membawa pelajar ke foyer perpustakaan, dan mengarahkan mereka duduk berkumpulan di atas lantai, menarik perhatian yang lalu lalang.
Ada yang kehairanan. Ada yang melemparkan senyuman.
Tak kurang yang mengajukan soalan.
Agaknya dibenak mereka seribu satu persoalan.
Dewan kuliah air-cond, kenapa belajar di sini?
Yang tersurat: mereka kelihatan kepanasan, kekebasan, kelenguhan.
Yang tersirat:
Mereka bakal-bakal guru yang bakal mengajar
cucu cicit saya dan saudara saudari sekelian.
Cucu cicit kita sekarang, yang akan hidup bukan di zaman kita sekarang.
Cucu cicit kita adalah generasi yang berdepan pelbagai cabaran, dugaan, teknologi, maklumat dan seribu macam kemodenan.

Pada abad 20, dan pada abad ke-21, perkara apakah yang tidak pernah berubah? Ya, pendidikan. Lebih tepat lagi, gaya pengajaran.
Yang tersurat, pelbagai perkara telah berubah.
Telefon: dulu tekan keyboard, sekarang touch pad
Kereta: dulu kereta lembu, sekarang kapalterbang
Bilik darjah: dulu bersusun-susun berbarisan, sekarang?
Jadi, jika bakal guru yang dilatih di universiti hanya duduk di kerusi disusun berbarisan, menadah telinga satu hala pada syarahan, bagaimana mereka dapat alami secara peribadi pengalaman berkolaborasi di dalam kumpulan sesama rakan, berkomunikasi bertukar-tukar pandangan, bersatu minda menyelesaikan permasalahan, mencipta dan menjana idea dari pelbagai fikiran?
Ramai percaya bakal-bakal guru perlu didedahkan dengan kaedah pembelajaran yang kita mahu mereka aplikasikan di sekolah nanti.
Tapi berapa ramai sanggup perlahankan rentak silibus dan biarkan pengalaman 'peer-learning' menjuarai keadaan?

Jika mereka perlu duduk atas lantai, ya biarkan!
Jika mereka perlu berpindah-pindah dari satu stesyen ke satu stesyen, lakukan!
Jika mereka perlu menconteng beramai-ramai di atas kertas mahjong, kerahkan!
Jika mereka perlu belajar di luar kelas, di atas padang, di tepi taman, di pesisiran kolam, bawakan!
Biar mereka tahu, apa rasa duduk di lantai, apa rasa menconteng beramai-ramai di kertas mahjong, apa rasa mendengar dan menyoal dalam stesyen-stesyen yang berlainan, apa itu rasa menghormati pandangan orang, belajar 'agree to disagreement'
Kelak, mereka tahu bagaimana anak murid mereka akan berkelakuan.

Hakikatnya, universiti bukan kilang yang mencipta robot yang pandai ambil nota dalam dewan.
Kita, di universiti sedang melahirkan pendidik dengan roh keguruan, agar murid terdidik dengan seluruh kemenjadian.







Yang tersurat adalah ketidakselesaan, dan kurang keakuran kepada skema perancangan (Scheme of work).
Yang tersirat adalah pengalaman, yang tidak mampu dibeli dengan syarahan.
"Didiklah anakmu sesuai dengan zamannya"
(Ali bin Abu Thalib ra)
"Life is education itself" (Dewey)
3-D Lexic (Dyslexic Aid): bukan sekadar alat belajar (Kisah Guru yang Gigih)
Best paper presentation! 3D Lexic.
Tahniah Cikgu Bibi Maslina. Kegigihanmu terbayar! Alhamdulillah.
Bukan sekadar alat belajar. Tersirat di sebaliknya, sebuah kisahnya...
****************************************************
Ini asalnya ialah paper Master student yg saya supervise, Cikgu Bibi.
Dia seorang guru, sangat kental, optimis dan mudah terima teguran.
Dia tido bangun rumah saya buat tesis hingga siap. Ini cerita lama. 2017-2018.
Dia berkampung tiap kali cuti dan hjg minggu di rumah saya semata2 nak belajar dan menimba ilmu dan pengalaman.
Senang berkongsi ilmu dgn orang sebegini. Tidak sombong dan merendah diri.
Sentiasa menghormati saya sebagai guru. Malah sebenarnya kami dah seperti adik bradik.
Masalah dia masalah saya juga.
Setelah lama diuji Allah, akhirnya beliau berjaya melepasi satu demi satu halangan.
Mastersnya 5 tahun, bermula 2013.
Waktu tu saya memberi ceramah dan bengkel utk penerima biasiswa KPM/HLP.
Lama dia mencari saya utk berguru.
Akhirnya, 2017, bertemu kembali setelah terputus hubungan.
Sejak itulah dia berkampung di rumah saya. Pengalaman yg menyeronokkan menyiapkan tesisnya, hinggalah kami berganding bahu utk jadikan bahan itu sbg inovasi.
Memasuki banyak pertandingan termasuk iDBOS17, iDBOS18 dan PRISM19.
Alhamdulillah sentiasa dapat Gold.
Tapi Ckg Bibi tak pernah berhenti. Ckg Bibi proaktif cari peluang perbaiki produknya.
Kami mempunyai chemistry.
Perjalanan masih jauh. Semoga masa depan Ckg Bibi semakin cerah.
Sbg kakak, sahabat, penyelia, ahli akademik, saya akan terus mendoakannya.
Monday, 7 October 2019
Aku Bukan Liabiliti: Pelukan vs Stress
Cerita sikit.
Tentang “S-t-r-e-s-s”.
Kisahnya...
“Pulang dr universiti. Setelah selesai jumpa penyelia yg minta baiki itu ini.
Aduhhhh. Stress. Sabar. Ini proses belajar.
Sampai rumah. Sebaik saja pintu rumah saya tolak, terkedek-kedek si kecik tu datang.
Bajunya tebal warna merah, pipinya nipis kemerah-merahan, dek sejuk angin winter, rambutnya lurus di depan menutup dahinya.
Waktu tu saya cukup penat. Sejak dalam kereta rasa nak tidor saja. Dan saya plan nak terus naik bilik dan tidor.
Tapi bila dia terkedek-kedek meluru ke arah saya, bertatih-tatih hampir jatuh, melemparkan senyum menampakkan barisan gigi susunya yang jarang, buat saya kesian dan geraammm.
Lalu saya rendahkan badan saya, tolak beg sandang ke tepi badan, tangan saya depangkan. Saya sambut dia dengan pelukan.

Ya! Saya peluk dia kuat-kuat! Dia spontan mencium pipi saya. Pipi saya yg sejuk dr angin Bristol 5C menyentuh pipinya yang suam dari haba pemanas di rumah kami di Leinster Avenue.
Magik! Terasa satu aliran keluar tenaga negatif dr badan saya
Tapi tenaga dari pelukan anak saya berumur 3 tahun tadi buat saya kuat. Ia tonik. Waktu tu, saya cuma ingat nak bagi draf siap.’
Itulah kisahnya.
Sekarang dia dah 14 tahun. Sedang menghafaz quran di sebuah sekolah. Sehingga sekarang saya masih suka memeluknya. Memeluknya kuat-kuat. Merangkulnya kemas-kemas.
Terutama bila dia pulang hujung minggu; sebelum kami solat jemaah, dan selepas solat jemaah. Saya peluuuukkk kemas2.
Hakikatnya, saya menumpang tenaganya. Tenaga penghafaz quran.
Dia pula menumpang saya. Tenaga dari seorang ibu.
Kami simbiosis.
Dialah sebahagian perjalanan “Aku Bukan Liabiliti” saya.
Terima kasih Adik! Semoga Allah merahmati Adik.
Bacalah #AkuBukanLiabiliti
https://www.facebook.com/eyja.joe.3/posts/10156827520768337?comment_id=10156829576463337¬if_id=1570445956990739¬if_t=feed_comment
Tentang “S-t-r-e-s-s”.
Semasa ceramah di sebuah sekolah pada Sabtu 5 Okt 2019 (SMKSS), dengan tajuk ‘Bagaimana menjadi guru yg relevan di abad ke-21’, sempat saya kongsi pengalaman menangani stress belajar PhD dahulu.
Kerana saya juga guru, saya tau stress seorang guru.
Senang saje. Semua orang boleh buat.Senang saje. Semua orang boleh buat.
Kerana saya juga guru, saya tau stress seorang guru.
Senang saje. Semua orang boleh buat.Senang saje. Semua orang boleh buat.
Kisahnya...
“Pulang dr universiti. Setelah selesai jumpa penyelia yg minta baiki itu ini.
Aduhhhh. Stress. Sabar. Ini proses belajar.
Sampai rumah. Sebaik saja pintu rumah saya tolak, terkedek-kedek si kecik tu datang.
Bajunya tebal warna merah, pipinya nipis kemerah-merahan, dek sejuk angin winter, rambutnya lurus di depan menutup dahinya.
Waktu tu saya cukup penat. Sejak dalam kereta rasa nak tidor saja. Dan saya plan nak terus naik bilik dan tidor.
Tapi bila dia terkedek-kedek meluru ke arah saya, bertatih-tatih hampir jatuh, melemparkan senyum menampakkan barisan gigi susunya yang jarang, buat saya kesian dan geraammm.
Lalu saya rendahkan badan saya, tolak beg sandang ke tepi badan, tangan saya depangkan. Saya sambut dia dengan pelukan.

Ya! Saya peluk dia kuat-kuat! Dia spontan mencium pipi saya. Pipi saya yg sejuk dr angin Bristol 5C menyentuh pipinya yang suam dari haba pemanas di rumah kami di Leinster Avenue.
Magik! Terasa satu aliran keluar tenaga negatif dr badan saya
Terasa mengalir masuk tenaga positif dr anak yang saya peluk tu.
Malam itu, saya berjaga hingga 3 pagi dalam dingin winter, menyiapkan draf utk penyelia saya baca. Saya diberi masa 2 minggu.
Malam itu, saya berjaga hingga 3 pagi dalam dingin winter, menyiapkan draf utk penyelia saya baca. Saya diberi masa 2 minggu.
Tapi tenaga dari pelukan anak saya berumur 3 tahun tadi buat saya kuat. Ia tonik. Waktu tu, saya cuma ingat nak bagi draf siap.’
Itulah kisahnya.
Sekarang dia dah 14 tahun. Sedang menghafaz quran di sebuah sekolah. Sehingga sekarang saya masih suka memeluknya. Memeluknya kuat-kuat. Merangkulnya kemas-kemas.
Terutama bila dia pulang hujung minggu; sebelum kami solat jemaah, dan selepas solat jemaah. Saya peluuuukkk kemas2.
Hakikatnya, saya menumpang tenaganya. Tenaga penghafaz quran.
Dia pula menumpang saya. Tenaga dari seorang ibu.
Kami simbiosis.
Dialah sebahagian perjalanan “Aku Bukan Liabiliti” saya.
Terima kasih Adik! Semoga Allah merahmati Adik.
Bacalah #AkuBukanLiabiliti
https://www.facebook.com/eyja.joe.3/posts/10156827520768337?comment_id=10156829576463337¬if_id=1570445956990739¬if_t=feed_comment
Sunday, 6 October 2019
"Tap it! "and "Map it!": Mind your knowledge!
"WHAT IS THE MANAGER OF KNOWLEDGE? = MIND"- Tony Buzan.
Have you heard of Tony Buzan's Mind Map?
I am pretty sure all of you have.
The story went like this:
In most of my classes, I asked my students to explore the TB's mind map as a means to extend their learning skills, extend their memorisation capacity, extend their cognitive capability and many more plus point of extending their brain capacity using this method.
My love for this amazing method has paved me to buy this book via an online platform back in 2010. The outcome is tremendous and it worths every cent paid.
Upon marking my students' work, I found that they are still struggling with mastering these skills.
As a proponent of video teaching (Flipped Lah!), I searched for TB's video on MM, and compile some of them to assist their understanding.
Even though a series of explanations and demonstrations have been invested in the class, there remains a number of students (regretfully) who really couldn't just see the method clearly.
So, students (and my fellow teachers as well), here are some of them.
And if you thirst for more, just type Tony Buzan or mind map and a compilation of videos will populate.
Watch the videos here:
Think Buzan_Mind Map Power1
Think Buzan_Mind Map Power2
Then watch my video here:
Me demonstrating and facilitating my students on MIND MAP (Class Thursday 3rd Oct 2019)
ThinkBuzan.com
Subscribe to:
Posts (Atom)