Cabaran guru menuntut ilmu: Kurang kemahiran belajar, menguruskan masa
oleh Dr Norliza Kushairi
Berita Harian 2Nov 2012 (17 Zulhijjah 1433H) hlmn 32
Institusi pengajian tinggi kini dibanjiri pelajar dewasa yang sebahagian besarnya adalah guru dalam perkhidmatan. Ini berikutan dasar memartabatkan profesionalisme guru yang diterjemahkan melalui Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan dan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan.
Amalan pembelajaran sepanjang hayat
Guru bergelar pelajar dewasa berdepan pelbagai cabaran dan perlu memiliki kekuatan mental. Kekuatan mental itu ialah keupayaan minda di bawah sedar untuk mengawal pergerakan seharian supaya tidak mudah mengalah apabila keadaan tidak menyebelahi diri"
Amalan pembelajaran sepanjang hayat sudah menjadi budaya masyarakat kita. Suasana di kampus pada hujung minggu dan waktu cuti sekolah menjadi ‘hidup’ dengan gelagat guru yang dahagakan ilmu.
Namun, dalam senario yang memberangsangkan ini, sering kali kita mendengar permintaan mereka untuk lanjutan tempoh menghantar tugasan kerana pelbagai sebab termasuk terpaksa membawa pelajar ke Karnival SUKMA dan menjaga anak sakit. Inilah antara cabaran menjadi pelajar dewasa dan cabaran bagi tenaga pengajar yang mengurus mereka.
Sepanjang pengalaman mengurus pelajar dewasa, rayuan sedemikian kerap saya terima apabila tarikh akhir sesuatu tugasan kian hampir. Sebagai orang berkeluarga, sedikit sebanyak timbul rasa kasihan terhadap pelajar sebegini. Namun ada kalanya kelonggaran yang diberikan akan menggugat prestasi akademik mereka.
'Belajar cara belajar'
Apa yang saya perhatikan ialah sebilangan guru ini kurang kemahiran belajar dan menguruskan masa. Pesan saya kepada mereka ialah ‘belajar cara belajar’. Kemahiran ini tidak datang dengan sendiri atau tercipta sejak azali. Walaupun umum menganggap guru sudah mantap kemahiran belajarnya, realitinya sebilangan guru yang belajar tidak begitu. Ini kerana keadaan apabila kita mengajar dan apabila kita menjadi pelajar adalah berbeza.
Menjadi pelajar benar-benar menguji kemahiran belajar yang sering kita nyatakan kepada pelajar. ‘belajar cara belajar’ adalah hakikat yang perlu dihadapi mereka yang menuntut ilmu. Ia adalah inti pati pembelajaran sepanjang hayat. Bukanlah segulung ijazah yang patut diidamkan, tetapi pengalaman diraih ketika bergelar pelajar. Menjadi pelajar dewasa menguji keupayaan kita menguruskan tanggungjawab.
Dengan komitmen yang menggunung seperti bergegas menguruskan anak, tuntutan tugas pejabat yang tidak berpenghujung dan tugasan pengajian yang menghambat, guru bergelar pelajar dewasa berdepan dengan pelbagai cabaran dan perlu memiliki kekuatan mental. Kekuatan mental itu ialah keupayaan minda di bawah sedar untuk mengawal pergerakan seharian supaya tidak mudah mengalah apabila keadaan tidak menyebelahi diri.
Menurut pengamal perubatan alternatif, Prof Dr Ibrahim Ahmad, minda bawah sedar banyak melakukan tugas untuk kita, iaitu apa saja yang terlintas dalam fikiran akan ditangkap dan disimpan. Ia juga boleh bertindak menjayakan atau menggagalkan misi seseorang itu.
Pengalaman jadi pelajar dewasa
Pengalaman saya sebagai pelajar dewasa membuka perspektif tersendiri terhadap pembelajaran sepanjang hayat. Berbanding pelajar bujang yang tiada komitmen keluarga, setiap detik masa saya terasa sangat berharga. Saya perlu menyusun jadual untuk mencapai sasaran harian yang ditetapkan iaitu memastikan setiap jam yang saya gunakan untuk diri dan setiap jam sama yang dikorbankan keluarga, adalah benar-benar berbaloi.
Untuk tidak mengecewakan diri sendiri, tetapkan sasaran yang kecil, tetapi bermakna untuk hari itu dan berkesan untuk jangka masa panjang. Saya juga sengaja mewujudkan ‘ketegangan’ diri iaitu dengan menyatakan pada diri bahawa saya tidak amanah dengan anak sekiranya gagal mencapai sasaran harian saya.
Perlu kekuatan mental
Inilah satu daripada latihan menguasai minda di bawah sedar yang saya amalkan. Saya lakukan begini kerana saya sangat bimbang Allah akan menyoal saya kelak mengenai masa mendidik anak yang saya korbankan. Ia juga satu perjuangan dengan diri sendiri, orang lain dan persekitaran. Kekuatan mental adalah senjata ampuh yang kita perlukan.
Secara umumnya, menuntut ilmu itu adalah amalan mulia di sisi agama. Nabi Muhammad SAW bersabda: “Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali.” (Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi). Malah diriwayatkan malaikat mengerumuni orang yang menuntut ilmu sehinggakan jika kita bersedekah kepada mereka, pahala digandakan sehingga 700 kali.
Maka janganlah rasa gusar dengan cabaran belajar kerana menuntut ilmu adalah amalan mulia.
Penulis ialah pensyarah di Jabatan Sains Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman, Jitra Kedah.
My Teaching and Learning Philosophy
- Dr Norliza Kushairi
- Teaching means learning. When we teach, we are questing for knowledge. Hence, learning. Thus, teaching is a manifestation of lifelong learning. Being a teacher, is a lifelong learner, a learning designer. All this is due to my philosophy of "Life is a redox"; when one gives, another has to take, otherwise, life won't exist. Teaching is a devotion, not just a profession.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment