Mengulas tulisan DrMAI, ada dua perkara yg saya terpanggil nak respon. Satu mengenai 'rasa nak ulang derita. Kedua 'rasa kosong pabila tidak berfikir' sebaik submit thesis.
'Rasa ingin ulang derita':
Sebijik macam apa yg saya rasa dulu. Membaca tulisan Dr MAI memberitahu saya bahawa, rupanya itu perkara 'biasa' bg orang yg buat PhD. Saya bbp kali bgtau kawan2 rasa macam nak buat PhD sekali lagi. Dan juga saya mendengarnya acapkali dr org lain, pabila berbual2 dgn PhD holders yg lain. Ya, kita sukakan 'derita' nya. Kerana 'manis'nya lebih bermakna selepas mlli 'derita' tersebut. 'Manis' bila dpt berkongsi pemikiran dan mencabar pemikiran dgn orang lain.
Semalam, saya diminta buat satu perkara yg saya sangat 'berehi' iaitu tulis proposal penyelidikan dan review satu artikel. Semasa saya menulis proposal tu, saya rasa spt mengulang2 perjalanan Phd yg 'manis' apabila 'memaksa otak menderita' mengupas isu dan masalah dan meluahkannya ke atas kertas utk difahami oleh orang lain. 'Derita' semasa mencari artikel dan mendera otak supaya kritik apa yg dibaca guna teropong 'analitikal'.
Ni'mat' apabila alhirnya org yg membaca dan mintavtolong tadi berkata 'how did u do this?'.
Saya juga tdk sedar yg saya melakukannya. Topik itu juga bukan bidang saya ttp kerana 'berehi' tadi, saya redah. Tapi bila saya refleksikan peristiwa itu, faktor penguat saya rasa adalah kerana orang yg minta tolong tadi. Mungkin dia bnyak bdoa pd Tuhan spy ada org bantu dia, mungkin dia banyak juga bantu orang membuatkan bila tiba masa dirinya dibantu pertolongan itu menjadi mudah utknya? Entah. Saya masih berfikir. Dan semakin percaya hukum karma. Kadang2 rasa mudah berfikir dan kadang2 rasa susah. Cuma, apabila berfikir menjadi 'zikir' harian, menulis jadi tabiat jari, maka situlah derita btukar jadi ni'mat. Dan sentiasa fikir walaupun fakir idea dan lenguh jari
My Teaching and Learning Philosophy
- Dr Norliza Kushairi
- Teaching means learning. When we teach, we are questing for knowledge. Hence, learning. Thus, teaching is a manifestation of lifelong learning. Being a teacher, is a lifelong learner, a learning designer. All this is due to my philosophy of "Life is a redox"; when one gives, another has to take, otherwise, life won't exist. Teaching is a devotion, not just a profession.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment