Friday, 30 October 2015

2015 National Innovation and Creativity Competition, IPGM, MoE Malaysia 11-13 October 2015, IPG Penang








Event: 2015 National Innovation and Creativity Competition, IPGM, MoE Malaysia
Date: 11-13 October 2015
Venue: IPG Penang.



Our first trial to join innovation competition. It's not so much on trying to win, but it's more about obligation to respond to the call to become 21st century competent educators, to be part of the innovative educators circle, to become co-learners in manifesting lifelong learning in us.
Where and when we began the initiative is not the issue, the real issue is: do we want to change, and be part of the change agents?
Istiqamah!


ACADEMIA SUPPORT PROGRAMME (Program sokongan pensarjanaan pensyarah IPG, PROSPEN)


 
 

Academia support programme was held at IPG Kampus Sultan Abdul Halim on 7-9th oct 2015.

A humble me was given the opportunity to share my experience on writing a critical review for my thesis. I might not be the perfect person to teach, but I was greatly honoured to be given the precious 4-hour moments to be with  my fellow 44 Mujaheed Ilmu comrades, of whom are struggling with their PhD journey. They came all over the nation just to refresh their soul and mind as to keep themselves on the right path of doing PhD.

The most suffering part, in my experience, was (infact, is!) in putting your ideas into words. Well, not just words, it claims more than that. It claims your critical thinking, critical writing.

Throughout my own  struggling journey to put my ideas into words, I shared my innovation of reviewing the literature which I called  PROAC2T. I am still refining the innovation, as I am still learning, and the learning continues.

The template I am currently working on is still at its infancy stage. I welcome any comments and feedback for the betterment of its usage and benefit.

Contact me if you are interested: eyjazul@gmail.com

Thursday, 29 October 2015

"Makin baca makin rasa tak tahu", ibarat menuju lubuk emas!

"Makin baca makin rasa tak tahu", ibarat menuju lubuk emas!

Semasa saya di universiti dahulu, oleh kerana universiti saya melanggan jurnal dari pelbagai penerbit dan mempunyai akses kepada pelbagai pangkalan data, saya tidak ada masalah yg besar apabila mecari artikel yang penting untuk saya baca.

Namun masalah timbul apabila saya nak menulis atau mengulas artikel tersebut kerana supervisor selalu beritahu yang penulisan saya masih lemah, unsur kritikal tidak mantap; Sepertinya saya membuat laporan sahaja, katanya.

Masa tu SV tidak sebut pasal 'voice'. Dia hanya kata penulisan saya 'woobly'; tak sampai ke tahap yang dia nak. Dia tak pulak ajar saya bagaimana nak tulis seperti dia hendak. So saya bawa balik draf penulisan saya tu dan cuba tenung-tenung lagi macamana nak baiki penyampaian idea saya tu. Sampai ke tahap saya dah buntu macamana lagi nak baiki tulisan saya.

Jadi saya sering ke perpustakaan, duduk berjam-jam  membaca thesis orang lain. Waktu begini, saya tidak baca contentnya, saya cuma 'study' gaya mereka menulis.  Rasa kagum selalu menyelubungi saya terhadap bakat mereka!

Lepas tu saya akan rasa hiba dan menangis bila mengenangkan di mana saya.

Kenapa saya sebagai orang Islam tidak boleh tulis sedemikian, walhal ilmu itu adalah milik Pencipta saya yang saya imani, dan saya sembah setiap hari? saya tidak cukup 'berdoakah'- minta ilmu tu diizinkan keapda saya?

"Ya Allah Kau Maha Pemurah, Kau berikan ilmuMu kepada sesiapa sahaja yang berusaha tanpa mengira siapa mereka."

Lalu saya berkata kepada diri, saya mesti berusaha dapatkan skill menulis ni sebab saya beriman padaNya, pemilik ilmu ini.

Maka saya teruskan pencarian saya, di kedai-kedai buku, di perpustakaan, di laman-laman web. Blackwell, Borders juga Oxfam adalah kedai buku berhampiran univrsiti yang selalu saya 'lepak' untuk menggali buku-buku sedemikian. Berjam-jam saya membelek-belek buku ni, membelek-belek harganya sekali. Kadang-kadang cecah ratusan ringgit. Haduii....

Jika harganya terlalu tinggi, saya akan ke amazon. Cari used book. Boleh la dapat dalam GBP10-GBP20 jika buku-buku masih baru dan dari kualiti yang baik. Bagus juga teknik saya ni, sebab saya boleh selami intipatinya dahulu dan kemudian baru membelinya online. Kerana dalam talian, tak puas saya nak review contentnya.

Bila saya beli buku2 tu, saya terpaksa 'catu' wang belanja saya makan untuk beberapa hari. Kerana duit pound sterling waktu tu ialah GBP1= RM7. Kos sehari makan saya jika saya beli makan tengahari yang murah ie shawarma dalam GBP5=RM35 sehari (wah..sedapnya..'terngiang-ngiang' rupa daging dan rasanya :)).

Bila musim kering sebegitu, saya cuma makan roti dari rumah dan minum air masak banyak-banyak. Kadang-kadang hanya dengan dua keping roti dan berbotol air masak dari jam 7.30 pagi hingga jam 11 malam di universiti. Tapi, alhamdulillah, perut saya tak pulak lapar waktu tu.

Walaupun saya terpaksa menanggung akibat iaitu catu dan ikat perut selama beberapa hari kerana beli buku-buku tu, tapi saya rasa sayalah orang paling kaya waktu tu. Kerana, ni'mat memiliki buku tu seolah-olah macam dapat seketul EMAS. Saya akan cuba hadam tips-tips dalam buku tu sehinggalah satu hari SV saya kata 'Eyja! You have made huge improvement'. Selang 3 bulan lepas tu, sedar-sedar saya dapati saya di dalam bilik menghadapi viva.

Ni'mat menemui, membaca dan menghadam ilmu-ilmu dari penulis hebat sebegini subur hingga ke hari ini.

Hari ini, jika saya dapat jumpa buku, artikel atau sumber yang dapat membuatkan saya rasa macam 'makin banyak yang tak tahu', saya rasa sayalah orang paling kaya,  kerana pada saya, apa yang "ditemukan kepada saya" dari "rasa tak tahu" itu ialah "lorong-lorong" menuju LUBUK EMAS! *

* Nota:
1. Frasa "ditemukan kepada saya" read: kerana dengan izin Allah Dia membawa saya kepada ilmu ini
2. Metafora 'menuju LUBUK EMAS' merujuk kepada 'menjadi ilmuwan')






Tuesday, 22 September 2015

Cangkir yang kosong, menarik ilmu dengan lebih mudah

Cangkir yang kosong, menarik ilmu dengan lebih  mudah (DrNK)

Terdapat satu petua yang boleh kita aplikasikan semasa  kita sedang mencari ilmu baharu: mengosongkan cangkir sebelum melangkah masuk ke 'dewan ilmu'.

Apakah maksudnya?

Begini. Seringkali apabila saya menghadiri sesuatu majlis ilmu, untuk mendengar kuliah atau sebagainya, seboleh-bolehnya saya akan mengosongkan cawan yang saya bawa.

Ia agak sukar sebenarnya. Kecenderungannya adalah untuk membawa bersama-sama saya 'secangkir "kopi" yang telah penuh'.

Apa berlaku jika kita membawa cawan yang 'readily' penuh ke dalam majlis ilmu?

Akan berlaku 'state of denial'. Otak kita cuba 'reject' apa yang kita baru nak belajar.

Ini kerana kita tidak letak atau tidak 'set' objektif pada minda untuk menadah ilmu baharu.

Jadi, minda tidak dapat beri isyarat kepada pancaindera untuk "ALERT' apabila isyarat 'ilmu baharu' sedang blink-blink. Telinga jadi kurang peka, mata jadi kurang perasan, hidung jadi kurang bau, tangan jadi kurang nak mencatat, dan seumpamanya.

Sudahnya, saya keluar dari 'dewan ilmu' tanpa dapat intipati baharu. Masih tidak boleh apply teknik-teknik yang disampaikan.

Jadi, saya cuba ubah. Bila ingin mencari sesuatu yang baharu dalam apa yang saya lihat, dengar atau baca, saya letak radar otak saya dalam ZON MERAH. Dan saya pastikan, antena 'kritikal' dipasang bagi memudahkan isyarat tersebut dikesan.

Cubalah. Namun, jika anda mengantuk, sediakan secangkir kopi panas untuk diminum, bukan untuk menjadi perisai menghalang tembusan ilmu baharu! OK Mujahid ilmu. Selamat maju jaya!




Friday, 4 September 2015

Menilai ni'mat dalam ujian, mengukur ujian dalam ni'mat

Menilai ni'mat dalam ujian, mengukur ujian di dalam ni'mat (DrNK)

Sesetengah orang lancar perjalanan mengaji.
Sesetengahnya pula penuh onak dan duri.
Inilah yang menambahkan rencah ratus cerita PhD.
Menjadikan ia tidak habis-habis dikongsi.

Tatkala kedua-dua peristiwa berlaku di depan mata kita,
akhirnya kita menjadi saksi kepada kejayaan kedua-dua mereka,
Walau pun coretan di diari laluan kejayaan jauhnya berbeza.

Di satu buku catatan
terselit cerita penyelia kematian, bahan kecurian, anak kesakitan,
lalu, mengutip kesukaran sebagai latihan  kesabaran.
Tawadhu' menjadi peneman.

Siri demi siri dalam episod penghambaan,
menyaksikan airmatanya berguguran,
lembut air mata itu, akhirnya menguatkan fikiran,
sejuk air mata itu, akhirnya memanaskan semangat perjuangan.

Tidak putus asa,
berserah dalam usaha,
tawakkal dalam doa.

Lalu terbinalah resepi kejayaan.
Terbangunlah 'substance' personaliti ilmuwan.

Usai kegetiran, perkongsian kejayaan menjadi lazat.
Nilai sebuah ujian. Bertukar menjadi ni'mat.

Di ketika yang lain, seorang rakan merakam catatan
penyelia tidak berkerenah, keluarga tidak bermasalah.

Kurang 'ujian', kurang air mata berguguran. Akhirnya, berjaya.

Gembira? Iya.
Ni'mat? Juga Iya.
Namun nilainya, bagaimana?

Itulah kisah kejayaan yang sama namun berbeza laluannya.

Lalu, apa yang biasanya dikutip dari kejayaan ini?
Apa pula yang dijaja dari kegemilangan ini?
Baik oleh yang mengalaminya atau oleh yang memerhatikannya?

Dalam kedua-dua hal di atas, ia tergantung kepada pemikiran pemiliknya.

Andai yang mudah berjaya bangga mengatakan ia faktor kepandaiannya,
ni'mat yang kembali menjadi ujian padanya.

Andai dia akan jadi lebih tawadhu' mensyukuri kesenangan yang dilimpahi kepadanya,
ni'mat yang membuahkan ni'mat kepadanya.

Pokok pangkalnya adalah nilai altruisma pada ujian dan ni'mat.

Baiklah. Tinggalkan sebentar kisah mereka berdua ini.

Persoalannya, diri kita ini. Apabila kejayaan sudah digenggami, kita telah berada di puncak tinggi, pemikiran yang bagaimana kita miliki; secara kendiri dapat melihat ujian itu satu ni'mat dan ni'mat itu satu ujian, atau orang lain yang melihat ni'mat yang kita miliki sebagai satu ujian buat diri kita?

Bagaimana kita melihat setiap peristiwa dialami, sebagai proses membangunkan diri?

Lalu, saya teringat satu analogi, seorang rakan telah berkongsi: 'money make money'.

Orang yang bijak mencipta kekayaan, mampu mencipta siri-siri kekayaan lain melalui pelaburan asasnya.

Begitulah juga halnya dengan ilmu, jika dipandang dengan lensa ilmuwan, jika difikir beracukan alQuran, sesuatu kejayaan akan membuahkan 'kejayaan intrinsik' yang lain.

Ilmu menjana ilmu. Ibadah menghasilkan ibadah.

Lalu, terpulang kita.
Menilai ni'mat dan ujian dalam satu pengukuran ketaqwaan, adalah peluang penjanaan 'ilmu' yang berpanjangan.

Cebisan renungan buat diriku sendiri. Alhamdulillah. Astaghfirullah.

www.norlizakushairi.blogspot.com
FB:Norliza Kushairi Eyja

Sunday, 30 August 2015

Mengulang dengar tidak salah, mengulang baca bertambah faedah

Masa adalah musuh utama bagi mereka yang sedang menyiapkan proposal atau tesis. Namun, masa tidak boleh disamakan dengan ilmu. Apabila kita merugikan masa, kita rugi sekali. Tetapi jika kita merugikan ilmu, kita rugi berkali-kali.

Mukaddimah ini ada kaitan dengan coretan saya kali ini.

Baru-baru ini saya memerhatikan satu senario yang membuatkan saya terpanggil untuk berkongsi pengalaman. 

Seorang rakan yang sedang menyambung pengajian PhD diajak oleh rakannya yang juga sedang belajar untuk sama-sama menghadiri kuliah oleh seorang Professor yang hebat dari sebuah universiti terkenal. Bukan calang-calang orang yang dijemput untuk berkongsi ilmunya dengan pelajar yg sedang berjuang mendapatkan PhD ini.  Maka, kuliah tersebut bukan sesuatu yang rutin. Sudah tentu banyak tips akan dikongsi. 

Namun apa yang menghairankan, walaupun berada di penghujung tempoh pengajian tetapi proposal masih belum lepas, bila diajak ke majlis ilmu sebegini, dia membalas,  'Alah dah dengar dah dulu, malaslah nak pergi'.

Saya faham, kekangan masa menjadikan kita terlalu berkira-kira dengan masa. Masa terasa amat suntuk untuk pergi duduk dan mendengar sahaja. Oleh itu, kita rasa cukup dengan mendengar sekali sahaja.

Lalu persoalan saya, adakah ilmu untuk didengari sekali sahaja? 

Sebenarnya, dari pengalaman saya sendiri membuat perkongsian ilmu melalui ceramah, walaupun tajuk ceramah saya sama, hakikatnya, pengisian tetap ada yang berbeza. 

Masakan tidak. Pengalaman belajar selama empat tahun, ditambah dengan pengalaman berhijrah dan berkelana di negara orang dengan keluarga yang besar, menjadikan intipati perkongsian saya boleh disentuh dari pelbagai sudut. Cara hadirin menunjukkan minat dan mengemukakan soalan akan mewujudkan satu atmosfera perkongsian yang unik bagi setiap audiens.   

Saya pernah beberapa kali ditanya dengan soalan yang sama oleh hadirin perempuan yang mempunyai  anak: 'Bagaimana Dr menguruskan anak yang ramai semasa mengaji?'

Jawapan saya pelbagai. Ini kerana pengalaman saya mengendalikan situasi tersebut rencam.

Saya berkongsi pelbagai tips yang timbul dari 'trial and error' secara langsung dengan anak-anak saya. Di satu sesi, saya sempat menyentuh tentang tip 'pelukan anak sebagai pembuang stress' manakala di sesi ceramah yang lain, saya berkongsi tentang 'peranan ibu sebagai ketua jemaah'.

Secara amnya, ia bergantung kepada wajah hadirin yang bertanya. Seolah-olah saya dapat rasakan apa yang dilaluinya.

Oleh itu, hadir ke ceramah yang tajuknya sama, tidak menjamin isu dan isinya sama. Audien berbeza membentuk iklim perkongsian yang berbeza. 

Jadi, jika anda adalah pelajar yang masih 'struggle' menyiapkan proposal atau tesis, jadilah dermawan yang menghulurkan telinga dan mendermakan masa untuk mendengar panduan dari mereka yang sudah tentu pernah melalui apa yang anda sedang lalui sekarang.

Pengalaman mereka dan anda tidak semestinya sama, tetapi ada yang tidak berbeza.

Siapa yang tahu, dalam 100 panduan yang dikongsi, ada satu yang anda amat cari-cari selama ini tetapi tidak disedari.

Oleh itu, mengulang dengar ibarat mengulang baca.

Keduanya terjalin dalam satu proses ampuh,
membentuk  titik bengek perjalanan yang perlu anda tempuh,
dalam mempercepatkan proses pengajian anda yang asyik tertangguh.

Mujahid ilmu,
terus bangunkan ummah berilmu.


Friday, 28 August 2015

Menulis dan Butang ‘Pause' (DrNK)

‘Belajar Phd ni kena buat macam datang ofis- 8 jam sehari. Clock in dan clock out.”

Saya percaya ramai yang pernah dengar nasihat di atas. Seolah-olah ada mesin punch in (dan punch out?). Tetapi 8 jam yang bagaimana? Berterusan tanpa henti? Atau secara terkumpul dengan beberapa kali hentian?

Persoalannya, yang manakah antara keduanya yang memberikan kita semaksimum mungkin output dalam masa yang sedikit, dalam keadaan masa yang mencemburui kita?
Saya pernah tersilap memahami kaedahnya.  Tidak bangun-bangun dari kerusi dengan niat untuk menulis. Semata-mata nak kumpul 8 jam. Nak fokus 8 jam bekerja; tak mahu rugi masa ke sana ke sini. Duduk je sepanjang hari mengadap’ skrin komputer.

Saya akan memaksa diri untuk berfikir walaupun idea dah tidak muncul-muncul lagi. Saya lihat jam. Belum pun sampai 4 jam. Duduk lagi. Merenung komputer. Cuba memerah idea.

Tapi pengalaman mengajar saya. Setiap kali berkeadaan begitu iaitu tidak produktif lagi, seolah-olah ada satu paksaan ke atas saya untuk bangun.

Tetiba rasa nak ke tandas, tetiba rasa nak minum segelas hot chocolate. Dan  saya perhatikan, ia sebenarnya bukan ‘bangun’ yang kosong,

Selepas beberapa kali memerhatikan baharulah saya dapat formulanya. Ia mengembalikan produktiviti saya!

Setiap kali rasa ‘sayang’ meninggalkan kerusi itu bermaharajalela, walhal apa yang dibuat hanyalah berkhayal dan merenung skrin sahaja, maka saya ‘paksa’ diri bangun.  

Ajaibnya, apabila bangkit sahaja dari kerusi, dan beberapa langkah meninggalkan kerusi kesayangan saya, perlahan-lahan idea-idea mula muncul; corak-corak untuk  menyambung penulisan menjelma.
Rupanya benar. Mengikut Dr. Chuck Hillman, pelajar yang ‘exercise’ sebelum exam dapat ‘perform’ dengan lebih baik.  Iaitu mereka yang melakukan pergerakan fizikal yang banyak sebelum aktiviti otak berlaku, dapat berfikir dengan lebih produktif.

Maka, saya gunakan formula butang ‘PAUSE’.  Bangun dan bergerak dari kerusi.
Sebenarnya apa yang saya lakukan ialah melakukan ‘exercise’ terhadap otak saya.
Ia tidak susah untuk difahami secara saintifik. Peredaran darah, tarikan dan hembusan nafas, pengambilan masuk dan pengaliran oksigen. ianya adalah satu keperluan bagi badan dan otak yang sedang bekerja.
Jadi, nasihat saya, bila sudah tidak produktif, tekanlah  butang ‘PAUSE’. Lakukan ini secara interval.

Buat-buatlah ke dapur. Bancuhlah minuman kegemaran anda atau bancuhlah minuman untuk pasangan atau anak-anak anda.

Ataupun sekadar untuk membasuh muka.
Malah lebih baik lagi, jika secara interval, anda bangun lalu mengambil wuduk.  

Carilah apa sahaja alasan agar otak anda dapat ‘exercise’ dengan berjalan dalam jarak yang dekat di sekitar rumah anda.

Amaran! Jangan menuju ke TV dan buka saluran kegemaran anda; kerana jika anda  lupa ‘jalan pulang’,  ia adalah malapetaka.

Cubalah.

Jangan lupa, kongsikan dengan saya apa yang anda rasai sebelum dan selepas kembali ke kerusi kesayangan anda.

Thursday, 27 August 2015

alim ulamak dan sarjana

Dalam masysrakat kita, pemahaman dr segi bahasa:

Alim ulamak= org berilmu agama

Sarjana= orang berilmu/pakar dalam bidangnya


Alim=> ilmu (perkataan dasarnya) => sarjana

Berlainan ejaan namun membawa konotasi yang sama.

Marilah kita 'mencari' ilmu.
Istiqamah dalam 'mencari'nya adalah jihad kita.
Jihad dalam memperolehinya membezakan kita dengan mereka yg tidak melakukannya.

Monolog: Menulis dan bercinta (Motivasi buat Mujahid Ilmu)

Monolog: Menulis dan bercinta (Motivasi buat Mujahid Ilmu): Bercinta? Hari- hari nak jumpa, luah perasaan. Lama tak bersua, rindu-rinduan. Selalu sangat jumpa, bosan. Lalu berlaku episod gaduh-gad...

Ummah berilmu?

Ayuh bangunkan ummah berilmu,
kerana maruah agama diamnya di situ,
Tidak akan sewenangnya ia dipalu,
Dek musuh yg kerjanya membambu,
Asal sahaja peluang bertamu.

Bukan salah musuh membambu,
Peluang dicipta dek kelekaan dirimu,
Jangan hingga nangismu tidak berlagu,
Melutut merayu tidak lagi laku.

DrNK

Menulis dan bercinta (Motivasi buat Mujahid Ilmu)

Bercinta?
Hari- hari nak jumpa, luah perasaan.
Lama tak bersua, rindu-rinduan.
Selalu sangat jumpa, bosan.
Lalu berlaku episod gaduh-gaduh sayang-Missed calls, mesej tiada balasan,
Merajuk konon, jadi pendaam
Bila bertemu kembali, macam2 nak dibualkan...


Menulis?
Hari- hari mesti nak menulis walau satu perkataan.
Selalu-selalu sangat menulis, dia mai rasa bosan.
Time rindu nak menulis, idea pulak tak datang.
Time banyak idea, mood nulis pulak hilang.

Tapi satu perkara yg perasan...
Komputer hari-hari nak kena pasang,
Menulisnya yang belum tentu kesampaian...

Jadi bercinta dalam menulis satu kemestian.
rasa cinta itu perlu dicipta, diwujudkan.
Merajuk lama-lama tidak bawa pulangan.

Mujahid ilmu, ayuh selesaikan perjuangan!

DrNK

Hadis: Ilmu bukan untuk meremehkan

Hadis menuntut ilmu

Hayati hadis ini dan ikhlaskan diri kita dalam menuntut ilmu.

 عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِيُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ أَوْ لِيُبَاهِيَ بِهِ الْعُلَمَاءَ أَوْ لِيَصْرِفَ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْهِ فَهُوَ فِي النَّار. رواه ابن ماجه.

Dari Ibnu Umar dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Barangsiapa menuntut ilmu untuk meremehkan orang-orang bodoh, atau untuk mendebat para ulama, atau untuk menarik perhatian manusia, maka ia akan masuk ke dalam neraka." HR Ibn Majah (249)

NViVO, Doraemon dan Mesin Ajaib

Baru-baru ni saya terdengar perbualan di antara dua orang pelajar PhD di dalam sebuah perpustakaan. Mereka sedang berkira-kira untuk membeli perisian NViVo dengan penuh semangat. Dalam perbualan mereka, saya dapat mengesan salah faham tentang fungsi perisian NViVO - masukkan sahaja data temu bual dalam NViVo dan tema-tema akan dijana secara otomatik.

Ini satu fahaman konsep yg membimbangkan dalam kalangan pelajar lepasan ijazah. Tambah membimbangkan jika fahaman ini dipegang oleh pelajar ijazah lanjutan peringkat PhD.

Jika boleh saya analogikan, fahaman tersebut ibarat begini: kita masukkan kad ATM ke dalam mesin dan taraaa! Duit pun keluar (itupun jika akaun berduit).

Atau begini: kita adalah Doraemon yang sedang memegang mesin ajaib dan sambil berkata 'Keluarkan Temaaa!' maka membuak-buak tema yang keluar sebagai dapatan kajian kita.

Lalu dengan rasa kasihan dan niat ingin membantu, saya beranikan diri menanyakan

beberapa soalan kepada mereka, yang boleh saya ringkaskan begini:

1. Berapa kali telah dengar rakaman temu bual tersebut?


2.Sudahkah ditranskrip temubual tersebut?

Jawab mereka: Oh belum lagi...nanti kami masukkan semua tu dlm NViVo lah... Nanti dia analisislah.

Nah, ini kesilapan besar. Tanpa mendengarnya sendiri berulangkali, sebelum melakukan transkripsi, kita tak mungkin dapat memulakan analisis kerana proses mendengar data berulangkali adalah sebenarnya permulaan analisis (pra-analisis).

Kenapa?

Proses mendengar temubual perlu dilakukan berulang kali kerana ia merupakan peluang untuk kita mula mengesan kod-kod dan corak-corak awal data tersebut. Sambil mendengar kita boleh membuat beberapa catatan atau 'memo'.

Bila kita mentranskripsikan temu bual, sekali lagi kita mendengarnya dan pada waktu ini kita sepatutnya telah dapat menangkap kod-kod yang berpotensi untuk dikumpulkan.

Setelah itu, baharulah kita memasukkan transkripsi ke dalam mesin NviVo.

Proses pra-analisis di atas dilakukan secara manual.

Akhir sekali saya tanya, sambil mata saya melilau ke serata meja mencari sebarang buku rujukan yg mereka gunakan 'Sudahkah dirujuk, dibaca dan difahami buku-buku berkaitan prosedur analisis data kualitatif?'

Belum.

Nah. Anda pembaca dapat kesan silapnya?

Kelihatannya, mereka tidak faham 'requirement' atau 'prerequisite' sebelum gunakan NViVo atau sebarang perisian menganalisis.

NViVo bukan mesin Doraemon di mana kita boleh membuat hajat meminta segala dapatan keluar. Kitalah (penyelidik) yang akan menentukan bagaimana tema itu keluar. Kitalah yang perlu menetapkan kod-kod yang timbul dari data.

Kesimpulannya, dalam pendekatan kualitatif, kitalah (penyelidik) instrumen sebenar dalam penyelidikan. Kitalah yg menentukan kod, kategori dan akhirnya tema dari data itu. NViVo atau apa sahaja cuma mengikut arahan seperti mana mana yg kita arahkan.

Jadi, belajarlah menganalisis secara MANUAL dahulu. Kemudian, baharulah kita boleh menjadi Doraemon yang berhajat kepada mesin ajaib NViVO untuk menguruskan data kita.

DrNK 27 Ogos 2015

Sunday, 24 May 2015

Umur (warkah buat soulmate di hari lahirmu)


Umur,
Hanya angkamu meningkat
Sedang hakikatnya,
Hayatmu menyingkat
Lalu tempohmu…
Makin terhad

Umur,
Mungkin tatkala keinsafan melonjak
bertamu rasa ingin beribadat
menjelma rasa ingin bermunajat
di waktu sunyi malam gelap pekat
Mungkin saat itu, tubuh sudahpun bertongkat
Uzurnya kudrat.

Umur,
Tiada lagi waktu lain yang lebih tepat
Hakikatnya inilah sebenarnya saat
Tubuh ini perlu mengumpul kudrat
Di saat masih sempat,
Mengabdi penuh taat
Membalas segala ni’mat,
Kurniaan Pencipta yang hebat.

Umur,
Semoga tidak terlewat,
Mendapat sinaran hidayat,
Menjadikan engkau berkat
Limpahan kasih rahmat
Dari Pencipta penuh maghrifat.

~sementaradidunia~

24 Mei 2015
ulangtahuntemanjiwaku

Monday, 13 April 2015

Takut 'mengkritik' menjadikan penulisan ilmiah lesu.

Saya kerap diminta menjadi penilai atau pewasit artikel-artikel untuk dimuatkan di dalam jurnal baik di dalam atau di luar negara. Ada juga saya diminta menilai penulisan kertas kerja untuk pembentangan seminar dan seumpamanya.

Dari pengalaman itu, saya boleh buat satu pandangan peribadi yang agak umum iaitu:


Ramai orang menulis tetapi tidak berfikir.

Kenapa? Kerana kebanyakannya hanya menyalin dan menampal semula (copy paste?).
Menggabung-gabung beberapa penulisan orang lain dalam satu perenggan tanpa menganalisis dan mengkriitik idea penulis tersebut.


Ini bukan  penulisan. Ini hanya penyalinan.  Atau dalam istilah yang lebih keras-plagiarism.

Mengapa ini berlaku? 

Mungkin, kita bimbang atau takut-takut untuk mengkiritik idea orang lain kerana istilah 'mengkritik' tersebut, dalam konteks adat budaya kita, bunyinya negatif.

Kita takut untuk mengkiritik idea para sarjana yang tersohor kerana mereka memang sudah dinobatkan pakar dalam bidang tersebut.

JIka inilah pemikiran dan kepercayaan kita, maka pengembangan imu akan menjadi lesu.

Sebenarnya, di dalam penulisan akademik, mengkritik adalah satu kemahiran  asas yang sangat penitng.

Di Barat, budaya 'mengkritik' idea-idea penulis lain atau sarjana lain adalah satu aktiviti sihat di dalam bidang akademik. Sejak kecil, murid-murid telah diminta berfikir tentang pandangan yang diutarakan oleh orang lain, dan memberikan pandangan sendiri apabila memberi respon kepada idea orang lain.

Aktiviti sebegini menjadi satu latihan mental yang sangat baik. Aktiviti mengasah domain kognitif agar sentiasa mendengar dengan tajam, kritikal dan analitikal kerana diujungnya, kita perlu memberikan makumbalas atau pandangan sendiri. Dan pandangan yang kita berikan haruslah ada rasional dan justifikasinya.

Inilah yang kita perlu lakukan. 

Guru-guru, perlulah memulakan latihan ini dari dalam kelas. Inilah KBAT yang ditekankan dalam kurikulum kita sekarang.

Ibu bapa, bersoaljawablah dengan anak-anak kita. 

Misalnya: Apa adik buat hari ini? Mengapa adik buat begitu? Mengapa adik tidak buat begini? Mengapa adik rasa pandangan adik betul? Mengapa adik tidak setuju dengan  pandangan abang?


Mungkin, aktiviti seharian ini akan jadi suatu latihan mental yang rutin dan ia akan terbawa-bawa ke sekolah. Apabila guru-guur juga menggunakannya di sekolah, anak-anak kita mendapat pengukuhan. 

Pengukuhan yang berlaku berterusan. Rumah - sekolah - rumah. Dalam satu kitaran yang dinamik.

Jadi, mulakan dengan melatih pemikiran untuk mengkritik secara sihat. Lambat laun, pemikiran ini yang akan membentuk penulisan anak-anak kita, juga diri kita sendiri.

Jika setiap individu melihat proses 'mengkritik' sesuatu yang tidak musykil, penulisan ilmiah yang segar bukan sesuatu yang mustahil.


Friday, 13 February 2015

Bite-sized mind teasers #3: Ni'mat mengulang 'derita PhD'

Mengulas tulisan DrMAI, ada dua perkara yg saya terpanggil nak respon. Satu mengenai 'rasa nak ulang derita. Kedua 'rasa kosong pabila tidak berfikir' sebaik submit thesis.

'Rasa ingin ulang derita':
Sebijik macam apa yg saya rasa dulu. Membaca tulisan Dr MAI memberitahu saya bahawa, rupanya itu perkara 'biasa' bg orang yg buat PhD. Saya bbp kali bgtau kawan2 rasa macam nak buat PhD sekali lagi. Dan juga saya mendengarnya acapkali dr org lain, pabila berbual2 dgn PhD holders yg lain. Ya, kita sukakan 'derita' nya. Kerana 'manis'nya lebih bermakna selepas mlli 'derita' tersebut. 'Manis' bila dpt berkongsi pemikiran dan mencabar pemikiran dgn orang lain.

Semalam, saya diminta buat satu perkara yg saya sangat 'berehi' iaitu tulis proposal penyelidikan dan review satu artikel. Semasa saya menulis proposal tu, saya rasa spt mengulang2 perjalanan Phd yg 'manis' apabila 'memaksa otak menderita' mengupas isu dan masalah dan meluahkannya ke atas kertas utk difahami oleh orang lain. 'Derita' semasa mencari artikel dan mendera otak supaya kritik apa yg dibaca guna teropong 'analitikal'.
Ni'mat' apabila alhirnya org yg membaca dan mintavtolong tadi berkata 'how did u do this?'.
Saya juga tdk sedar yg saya melakukannya. Topik itu juga bukan bidang saya ttp kerana 'berehi' tadi, saya redah. Tapi bila saya refleksikan peristiwa itu, faktor penguat saya rasa adalah kerana orang yg minta tolong tadi. Mungkin dia bnyak bdoa pd Tuhan spy ada org bantu dia, mungkin dia banyak juga bantu orang membuatkan bila tiba masa dirinya dibantu pertolongan itu menjadi mudah utknya? Entah. Saya masih berfikir. Dan semakin percaya hukum karma. Kadang2 rasa mudah berfikir dan kadang2 rasa susah. Cuma, apabila berfikir menjadi 'zikir' harian, menulis jadi tabiat jari, maka situlah derita btukar jadi ni'mat. Dan sentiasa fikir walaupun fakir idea dan lenguh jari

Bite-sized mind teaser #1: Buat phD kena nangis?

Buat PhD kena nangis. Tak nangis bukan PhD namanya'. Sering kita dengar daripada kebanyakan orang. 'Eh, saya mengaji x pernah nangis, habis juga', kata yang lain pula. 

Lalu apakah maksud 'menangis' di sini? 

Sebenarnya 'menangis' dalam ertikata buat PhD bukanlah bermakna 'mengalah'. Ia bukanlah bermaksud menangis macam anak-anak yg tidak dapat aiskrim yang diidamkannya. 

Menangis di sini bermaksud penghambaan diri kita kpd Allah apabila kita rasakan bahawa kita tahu nak buat, nampak macam dekat, nampak ada depan mata, tetapi kita buntu! Puas fikir otak tetap jem. SV pula asyik pesan 'baca, baca lagi, baca lagi lagi dan lagi'. 

Jadi, di saat itu kita sedar, jika Allah tak izinkan ilmunya, cerdik tara mana pun kita, tak nampak jalannya. Maka kita pun menangis bersujud kpd Allah, menadah tangan meminta Dia bukakan hijab supaya ilmunya sampai kpd hati kita. Dan kita dapat petunjuk bagaimana nak lakukannya. Di situlah erti 'menangis' iaitu berserah dan menyedari bahawa pemilik ilmu adalah Allah swt, kita ni hambanya yang hina, ingin meminjam ilmunya barang sesaat dua untuk mengemudi kehidupan menjadi khalifah di bumiNya.

InsyaAllah dengan rasa 'berserah' begini, apabila tamat PhD kita nanti, kita akan lebih menghargai ilmu orang lain, bukan sahaja ilmu kita.

Ilmu itu ni'mat dan ni'mat itu ujian. 

DrNK

Bite-sized mind teasers #2: Kebimbangan terhadap 'Tajuk kajian'



Sering saya diajukan dengan kebimbangan dalam mencari tajuk kajian. Banyak kali saya diajukan dengan keluh kesah ”tak tahu nak buat tajuk apa la Dr…” Kerap kali juga, bila saya tanyakan kembali mereka dan amati jawapan mereka, sebenarnya bukanlah tajuk yang menjadi kebimbangan mereka.

Ya, tajuk memang penting kerana menggambarkan juga tujuan dan kaedah penyelidikan kita. Tetapi kebimbangan memilih tajuk adalah terlampau tinggi dalam kalangan sesetengah pelajar PhD sehinggakan mereka lupa tentang perkara lain. Sebenarnya, yang dibimbangi bukan tajuk. Dan tidak sepatutnya kita bimbangi tentang tajuk kajian kita.

Apa yang sebenarnya perlu dibimbangi terlebih dahulu oleh mereka adalah ‘isu’ atau ‘masalah’ yang nak dikaji dan difokuskan. Istilahnya ialah ‘pernyataan masalah’.

Tajuk dan pernyataan masalah walaupun untuk satu kajian yang sama adalah dua perkara yang mempunyai hak yang berbeza untuk dibimbangi.

Kekeliruan di antara dua perkara ini timbul kerana kita sering mendengar sesuatu istilah disebut orang tanpa mereka yang menyebutnya sendiri memahami apa yang disebut dan difikirkan. Ia menjadi istilah yang begitu ‘slippery'. Keluar dari lidah tanpa penghayatan makna. Dan ini menjadi lebih kritikal bila orang yang mendengar atau sedang berinteraksi tidak memahami beza antara tajuk dan isu (permasalahan/fokus) kajian.

Jadi, berhati-hati tentang apa yang anda bimbangi. Isu atau ‘pernyataan masalah’ adalah 'JANTUNG’ kajian anda dan inilah sebenarnya yang anda perlu kupas dengan jelas terlebih dahulu.

Untuk pengetahuan anda semua, tajuk yang tertulis di tesis saya hanya diperolehi beberapa hari sebelum draf akhir saya dihantar kepada external examiner untuk dibaca sebelum viva!